Oded Tzur

Priča o saksofonisti Odedu Curu svojevrsna je priča o nesvakidašnjoj džez sceni Izraela. O džezerskoj tradiciji ove zemlje malo se toga znalo sve do sredine devedesetih godina prošlog veka, kada počinje vrtoglav uspon nekoliko muzičkih genijalaca. Kontrabasista Avišaj Koen, pa istoimeni trubač i njegova sestra klarinetistkinja Anat, pijanista Jaron Herman, trombonistkinja Rut Regev... svi oni su afirmaciju stekli u Izraelu, da bi se odatle otisnuli širom sveta i napravili planetarni uspeh. Zajedničko im je izuzetno razumevanje američkog načina shvatanja džeza, koje su proželi suptilnim lirizmom i školskom virtuoznošću na svojim instrumentima.

Prvoborci ovog talasa sada su već u kasnim tridesetim i četrdesetim godinama; utabali su stazu i novim generacijama koje nezadrživo gaze napred i nastavljaju njihovim stopama. Tek nešto mlađi od njih, saksofonista Oded Cur je dugo bio poznat po svom istraživanju indijske klasične muzike, zbog čega je stekao i epitet „istraživača mikrotonalnosti”. Upravo ova karakteristika muzike iz srednjeazijske zemlje definisala je i njegov svirački stil koji je odudarao od tipičnog zapadnjačkog stila, barem tokom prve faze njegove karijere.

Baš kao i većina njegovih uspešnih zemljaka, Oded Cur se seli u Njujork, gde gradi karijeru u duhu modernog američkog mejnstrim džeza. Na albumima „Like a Great River” i „Translator’s Note” posebnu notu njegovoj muzici daje saradnja s fantastičnim pijanistom Šaijem Maestrom, nekadašnjim saradnikom (basiste) Avišaija Koena i potom uspešnim bendliderom. Na aktuelnoj turneji ga menja još jedan sjajan pijanista, talentovani Nitaj Herškovic.

No Curovo umeće se, naravno, ne iscrpljuje u odabiru vrsnih saradnika. Kao veoma suptilan aranžer, on pre svega jasno pozicionira instrumente u zvučnoj slici, dajući svakom od njih prostora da „prodišu” i čuju se kako treba. Pažljiva dinamička gradacija kompozicija, topao kontrabas, soloi koji imaju „i glavu i rep”, narativna struktura karakteristična za lepo raspisane i melodične teme, neki su od glavnih kvaliteta Curove muzike. Ovaj saksofonista se ne rukovodi „estetikom spektakla”. Ne trudi se da lepotu kompozicije zaseni vratolomnim soloima, harmonskom kompleksnošću, divljim scenskim nastupom. I upravo u tome je Curova čar – umesto u tehničkom nadmetanju ili trikovima, u prilici smo da uživamo u lepoti kao takvoj, polaznoj tački i ishodištu istinske umetnosti.

 

Podelite na društvenim mrežama

O nama

 

Vojvode Živojina Mišića 4

26101 Pančevo, Srbija

 

+381 (0)13 440 944

+381 (0)13 440 945

Vesti

Program